Firmy zložené z rodinných príslušníkov sú výnimočné v mnohých ohľadoch. V manažérskych funkciách sa stretávajú manželia, súrodenci, otec so synom. Vedenie spoločnosti sa odovzdáva z generácie na generáciu a rozpory medzi kolegami a zároveň príbuznými vyžadujú špeciálne prístupy aj riešenia. V čom tkvie prednosť rodinných firiem, medzi ktoré patrí aj H&M alebo IKEA, dnes kolosálne biznisy zrodené vo Švédsku?
Firmy zložené z rodinných príslušníkov sú výnimočné v mnohých ohľadoch. V manažérskych funkciách sa stretávajú manželia, súrodenci, otec so synom. Vedenie spoločnosti sa odovzdáva z generácie na generáciu a rozpory medzi kolegami a zároveň príbuznými vyžadujú špeciálne prístupy aj riešenia. V čom tkvie prednosť rodinných firiem, medzi ktoré patrí aj H&M alebo IKEA, dnes kolosálne biznisy zrodené vo Švédsku? Aké sú silné stránky rodinných firiem, z ktorých môžu ťažiť na expanziu, rovnako ako pohodu v kanceláriách? Prečítajte si o nich v nasledujúcich šiestich bodoch.
1. Orientácia na dlhé obdobie
Slovo dlhodobý má v rodinných firmách význam desaťročia či generácií. Táto dlhodobá orientácia priamo ovplyvňuje priority firmy, ku ktorým jednoznačne patrí dobrá povesť. Tá je pre rodinné biznisy oveľa dôležitejšia ako krátkodobé finančné výsledky. Okrem toho tieto firmy kladú dôraz skôr na budovanie vzťahov než neustále prechádzanie na najlacnejšie možnosti a investujú aj v prípade, že návratnosť sa predpokladá ďaleko v budúcnosti.
To, ako rodinné firmy uvažujú v dlhodobom horizonte, má pozitívny vplyv na zúčastnené strany:
Na zamestnancov
Zamestnanci sú dôležitou súčasťou dlhodobých ambícií spoločnosti. Ideálne sa stávajú ambasádormi značky a aby si ich firmy udržali čo najdlhšie, investujú do ich rozvoja, osobného i profesionálneho rastu a spokojnosti.
Na zákazníkov
Rodinné podniky často nesú mená svojich majiteľov a tým, logicky, záleží na reputácii firmy a jej úspechu, preto spravidla produkujú výrobky a poskytujú služby, ktoré sú skutočne kvalitné, aby boli ich zákazníci spokojní a vracali sa, ktorí tým pádom profitujú tovarom nadštandardného charakteru.
Na komunitu
Rodinné firmy neraz vedú svoj biznis v mieste, kde sa ich zakladatelia narodili alebo daná rodina žije, mnohokrát aj po generácie (dajme tomu spoločnosť Petrof bola založená v Hradci Králové roku 1864, rodina tam má svoj domov dodnes a biznisové sídlo sa nezmenilo), tým pádom chcú, aby táto lokalita bola príjemnou pre život, a po dynastie investujú do rozvoja lokálnej komunity a prostredia.
2. Nezávislosť na externom financovaní & finančná stabilita
Rodinné podniky sa vyznačujú stabilitou platov, investícií, dividend, dôchodkových fondov aj poistenia. Spravidla sú tak menej závislé na finančných inštitúciách (mávajú menej dlhov ako iné typy podnikov), na investoroch (volia si vlastné tempo rastu) aj akciovom trhu.
Tento status sa okrem iného odráža na stratégii riadenia. Rodinné firmy majú vďaka svojej nezávislosti často centralizovanú moc, a tak môžu rýchlo rozhodovať (vďaka tomu dokážu oproti konkurencii reagovať v kratšom čase) a zapojiť NextGeny hneď v ich mladom veku.
3. Rodinná kultúra
Rodinná kultúra silne ovplyvňuje charakter podnikania: prispieva k väčšej stabilite a väčšiemu nasadeniu vo firme. Ako je to možné?
V rodinných firmách panuje menej formálne a byrokratické pracovné prostredie. Dvere ku generálnemu riaditeľovi alebo majiteľovi sú vždy otvorené a ostatní členovia rodiny a zamestnanci sa tak neboja prísť a diskutovať. Tým pádom viac pociťujú starostlivosť firmy a vnímajú sami seba ako súčasť podnikateľskej rodiny.
Vedenie rodinných podnikov sa vyznačuje silnou kontinuitou. Členovia nástupníckej generácie sa zavčas pripravujú na svoju rolu a CEO má oveľa dlhšie funkčné obdobie, čím rastie už spomínaná stabilita.
4. Odolnosť
Odolnosť je ďalším znakom rodinného podnikania. Firmy ju dosahujú tým, že ich majitelia sú obozretní a keď sa púšťajú do rizík, tak nie do takých, ktoré by mohli viesť k vážnemu ohrozeniu ich rodinného bohatstva. Pritom ale vlastníci denne využívajú svoje skúsenosti. Vzhľadom na to, že mnoho veľkých rodinných firiem je na trhu veľa rokov, spoliehajú sa na svoje generačné skúsenosti, vedia, že v minulosti prežili horšie situácie ako krach na burze, svetové vojny a podobne, preto sa neboja výziev a statočne sa s nimi bijú. Súčasne sú majitelia rodinných firiem v horších obdobiach ochotní znížiť svoje výdavky a plat, obetovať dividendy.
5. Menej byrokracie
Vďaka centralizovanej moci sa rodinné firmy stretávajú s oveľa menším množstvom byrokratických povinností. Je za tým jednak nižšia potreba kontroly, kedy vlastníci sú častokrát vrcholovými manažérmi a nie je potrebný rozsiahly reporting, ďalej priama komunikácia, flexibilita a tiež neformálnosť.
Výsledkom tejto centralizácie je v praxi to, že v rodinnej firme môžete veľmi rýchlo zhromaždiť všetkých akcionárov, ktorí hocikedy zdieľajú jednu domácnosť. Reťazec velenia je krátky s vysokou autoritou a vysokou autonómiou.
6. Znalosť podnikania
Rodinné podniky benefitujú z rozsiahleho počtu generácií v odbore – najstaršie spomienky rodinných členov sú často spojené práve s podnikaním, doma pri večeri počúvajú mená konkurentov alebo zapálené rozprávanie o novinkách a o uvádzaní produktov do prevádzky. Deti sa podnikania zúčastňujú od detstva, keď u rodičov alebo starých rodičov vo firmách trávia prázdniny aj voľné popoludnie po škole. Teda sa už takto skoro a veľmi prirodzene regrutujú noví zamestnanci, ktorí zároveň dostávajú školenia a následne sa stávajú dôveryhodnými článkami spoločnosti.
Bohaté know-how potom rodinným podnikom slúži ako konkurenčná výhoda – pre ich „súperov“ je značne ťažké toľko skúseností a hlbokých znalostí dorovnať.
Aké sú naopak slabiny rodinných podnikov? O tom si povieme nabudúce.
Sledujte náš blog a prihláste sa na odber noviniek, aby vám neunikli žiadne nové články!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit dignissim arcu cursus tincidunt et odio enim aliquam.